پروتکل PCoIP چیست؟

همه چیز از دنیای تکنولوژی و آنلاین

پروتکل PCoIP چیست؟

۱۳۵ بازديد

در مجازی سازی دسکتاپ (Virtual Desktop Infrastructure) نیاز داریم که بین کاربر نهایی از یک طرف و برنامه ها و Desktopهای مستقر درون مرکز داده در طرف دیگر ارتباط برقرار کنیم؛ این ارتباط به واسطه یک سری پروتکل های ارتباطی و نمایشی (Display Protocol) امکان پذیر خواهد بود. در مجازی سازی دسکتاپ در محیط VMware Horizon شما سه انتخاب برای پروتکل اتصالی خواهید داشت:

  1. PCoIP (PC over IP)
  2. Blast Extreme
  3. Microsoft RDP (Remote Desktop Protocol)

در ادامه به بررسی پروتکل PCoIP خواهیم پرداخت.

PCoIP (PC over IP) چیست؟

پروتکل PCoIP یا به اصطلاح PC over IP توسط شرکت کانادایی Teradici توسعه داده شده است و در سال 2007 در دسترس شرکت های فعال در بازار VDI قرار گرفت. PCoIP از الگوریتم های متفاوتی استفاده می کند؛ این پروتکل برای انتقال متن، صدا، عکس و ویدئو از Codingهای متفاوتی استفاده می کند. همچنین این پروتکل به گونه ای طراحی شده است که کمترین بار را روی CPU تحمیل کرده و پهنای باند شبکه کمتری را مورد استفاده قرار دهد. فشرده سازی در این الگوریتم به صورت Lossless می باشد، به این معنی که تصاویر ارسالی در زمان فشرده سازی در مبدا و فرآیند انتقال و همچنین Decompression در مقصد، داده ای را از دست نخواهند داد. وضوح تصاویر، شفافیت متن و رنگ در این پروتکل فوق العاده بالا است؛ همین موضوع پروتکل PCoIP را تبدیل به پروتکلی کرده است که با وجود بهینه بودن ترافیک شبکه، از کیفیت بالایی برخوردار است و باعث شده است در کاربردهایی نظیر CAD (Computer Aided Design)، GIS (Geographic Information System)، Healthcare و Multimedia و... به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار گیرد.

دو راهکار برای استفاده از PCoIP

کاربران نهایی برای استفاده از این پروتکل 2 انتخاب پیش رو خواهند داشت:

1.استفاده از دستگاه Zero Client

دستگاهی سبک با مصرف برق بسیار اندک و فاقد پردازنده، دیسک و رم متداول یک PC یا Thin Client. عملیات Decompression با کارایی بسیار بالا به صورت سخت افزاری در داخل این دستگاه انجام خواهد گرفت. شما از طریق Zero Client صرفاً خواهید توانست به دسکتاپ خود دسترسی داشته باشید!

2.استفاده از برنامه Horizon Client شرکت VMware

نرم افزار اختصاصی شرکت VMware جهت اتصال به ماشین مجازی و برنامه های مجازی سازی شده می باشد. شما می توانید این برنامه را روی تلفن همراه، لپ تاپ، و یا PC خود نصب و از آن استفاده کنید. عملیات Decompression به صورت نرم افزاری پیاده سازی شده و بار آن روی CPU خواهد بود.

دانلود VMware Horizon Client

در پروتکل PCoIP، مسئولیت Coding بر عهده پردازنده Host می باشد که ممکن است در تعداد دسکتاپ بالا، بار زیادی روی CPU سروری VDI تحمیل کنید. برای حل این مشکل می توانید از PCoIP Hardware Accelerator (APEX) استفاده کنید تا بار عملیات Coding را از روی CPU سرور برداشته شود و تا 50%، Consolidation ratio افزایش یابد. همچنین استفاده از این دستگاه باعث خواهد شد که کاربر نهایی تجربه بهتری در VDI داشته باشد.

توجه داشته باشید که APEX با GPU متفاوت است. GPU وظیفه Rendering را بر عهده دارد در حالی که APEX وظیفه PCoIP Encoding را. در حالت عادی و بدون وجود APEX و GPU، هر دو وظیفه یعنی Rendering و Coding را CPU بر عهده خواهد داشت.

پروتکل PCoIP منحصر به VDI و ارائه ماشین مجازی نیست. ممکن است شما یک برنامه یا سرویس خاصی را داشته باشید که به صورت فیزیکی پیاده سازی شده باشد (Remote Workstation).

در چنین شرایطی شما می توانید با استفاده از PCoIP Remote Workstation Cards که با نامهای Host Card و Hardware Host نیز شناخته می شود، دسترسی کاربران به ماشین Remote Workstation و سرویس های آن را فراهم سازید. TERA2240 PCoIP Host Card و AMD FirePro R5000 نمونه ای از یک PCoIP Remote Workstation Cards می باشد.

نتیجه گیری

در این مقاله با مفاهیم اولیه پروتکل PCoIP آشنا شدیم و قابلیت ها و مزایای آن را شناختید. چنانچه در پهنای باند LAN و WAN سازمان خود با محدودیت هایی مواجه نیستید، در انتخاب این پروتکل شک نکنید! توجه داشته باشید که شناخت و تسلط کامل اجزا و پروتکل ها در VDI لازمه اصلی پیاده موفق یک پروژه مجازی سازی دسکتاپ می باشد. تیم VIPromise در زمینه طراحی، پیاده سازی و تامین تجهیزات VDI در کنار شما خواهد بود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.