درک بیماری آلزایمر

همه چیز از دنیای تکنولوژی و آنلاین

درک بیماری آلزایمر

۲۰ بازديد

بیماری آلزایمر چیست؟

آلزایمر بیماری است که حافظه افراد را از بین می برد. در ابتدا، مردم به سختی وقایع اخیر را به خاطر می آورند، اگرچه ممکن است به راحتی چیزهایی را که سال ها پیش اتفاق افتاده به یاد بیاورند.

با گذشت زمان، علائم دیگری ممکن است ظاهر شوند، از جمله:

    مشکل در تمرکز
    انجام فعالیت های معمولی سخت است
    احساس گیجی یا ناامیدی، به خصوص در شب
    نوسانات خلقی چشمگیر - طغیان خشم، اضطراب و افسردگی
    احساس سردرگمی و به راحتی گم شدن
    مشکلات جسمی، مانند پیاده روی عجیب و غریب یا هماهنگی ضعیف
    مشکل در برقراری ارتباط

افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است عزیزان خود را فراموش کنند. آنها ممکن است فراموش کنند که چگونه خودشان لباس بپوشند، به خودشان غذا بدهند و از توالت استفاده کنند.

این بیماری باعث می شود بافت مغز به مرور زمان تجزیه شود. معمولا برای افراد بالای 65 سال اتفاق می افتد.

یک فرد می تواند تنها چند سال یا چند دهه با بیماری آلزایمر زندگی کند. با این حال، اغلب افراد حدود 9 سال با آن زندگی می کنند. از هر 8 نفر 65 سال و بالاتر، 1 نفر به این بیماری مبتلا است. زنان بیشتر از مردان به آن مبتلا می شوند.
چه چیزی باعث بیماری آلزایمر می شود؟

افرادی که به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند معمولا مسن‌تر هستند، اما این بیماری بخشی طبیعی از پیری نیست. دانشمندان مطمئن نیستند که چرا برخی افراد به آن مبتلا می شوند و برخی دیگر نه. اما آنها می دانند که به نظر می رسد علائم ناشی از آن از دو نوع آسیب عصبی ناشی می شود
    سلول های عصبی دچار گره خوردگی می شوند که به آن گره های نوروفیبریلاری می گویند.
    رسوبات پروتئینی به نام پلاک های بتا آمیلوئید در مغز ایجاد می شود.
محققان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث این آسیب می شود یا چگونه اتفاق می افتد، اما می تواند پروتئینی در خون به نام ApoE (برای آپولیپوپروتئین E) باشد که بدن از آن برای حرکت کلسترول در خون استفاده می کند.

چند نوع ApoE وجود دارد که ممکن است با خطر بالاتر آلزایمر مرتبط باشد. ممکن است اشکال خاصی از آن باعث آسیب مغزی شود. برخی از دانشمندان فکر می کنند که این ماده در ساخت پلاک در مغز افراد مبتلا به آلزایمر نقش دارد.

چه ApoE تا حدی باعث آلزایمر شود یا نه، ژن‌ها تقریباً به طور قطع در این بیماری نقش دارند. افرادی که والدینشان به این بیماری مبتلا بوده اند نیز احتمال بیشتری دارد که به آن مبتلا شوند.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد افراد مبتلا به فشار خون و کلسترول بالا شانس بیشتری برای ابتلا به آلزایمر دارند. به ندرت، آسیب‌های سر نیز ممکن است دلیلی باشد - هرچه شدیدتر باشند، خطر ابتلا به آلزایمر در زندگی بعدی بیشتر می‌شود.

دانشمندان هنوز در حال مطالعه بسیاری از این نظریه ها هستند، اما واضح است که بزرگترین خطرات مرتبط با بیماری آلزایمر، بالا رفتن سن و ابتلا به آلزایمر در خانواده شماست.
انواع بیماری آلزایمر
تقریباً همه افراد مبتلا به بیماری آلزایمر در نهایت علائم مشابهی خواهند داشت - از دست دادن حافظه، سردرگمی، مشکل در انجام کارهایی که قبلاً آشنا بودند و تصمیم گیری. در حالی که نحوه توسعه بیماری نامشخص است، به نظر می رسد همه انواع آلزایمر در تولید بیش از حد و/یا کاهش پاکسازی نوعی پروتئین به نام پپتیدهای بتا آمیلوئید مشترک هستند. اگرچه اثرات این بیماری مشابه است، اما دو نوع اصلی وجود دارد.

    آلزایمر زودرس این نوع برای افرادی که کمتر از 65 سال سن دارند اتفاق می افتد. اغلب، زمانی که بیماری در آنها تشخیص داده می شود، در 40 یا 50 سالگی هستند. این نادر است - تا 5٪ از همه افراد مبتلا به آلزایمر شروع زودرس دارند. افراد مبتلا به سندرم داون در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آن هستند.
    دانشمندان چند راه پیدا کرده اند که آلزایمر زودرس با سایر انواع بیماری متفاوت است. افرادی که آن را دارند بیشتر تغییرات مغزی مرتبط با آلزایمر را تجربه می کنند. همچنین به نظر می‌رسد که شکل اولیه آن با نقص در بخش خاصی از DNA فرد مرتبط است: کروموزوم 14. نوعی انقباض و اسپاسم عضلانی به نام میوکلونوس نیز در آلزایمر زودرس شایع‌تر است.
    آلزایمر دیررس این شایع ترین شکل بیماری است که در افراد 65 سال و بالاتر اتفاق می افتد. ممکن است در خانواده ها اجرا شود یا نباشد. تاکنون، محققان ژن خاصی را که باعث آن شود، پیدا نکرده اند. هیچ کس به طور قطع نمی داند که چرا برخی از مردم آن را دریافت می کنند و برخی دیگر نه.
بیماری آلزایمر خانوادگی (FAD) نوعی بیماری آلزایمر است که پزشکان به طور قطع می‌دانند که با ژن‌ها مرتبط است. در خانواده هایی که تحت تاثیر قرار گرفته اند، اعضای حداقل دو نسل به این بیماری مبتلا بوده اند. FAD کمتر از 1٪ از کل موارد آلزایمر را تشکیل می دهد. اکثر افرادی که آلزایمر زودرس شروع شده اند FAD دارند.

منبع : حافظه سبز

علائم بیماری سرخک

مرحله اول سرخک: از زمان ابتلا به ویروس تا شروع علائم بیماری14 روز به طول می انجامد.

مرحله دوم: در دو روز اول(علائم اولیه)

  • سرفه خشک
  • التهاب و سرخی چشم
  • تب
  • خستگى
  • آب ريزش از بينى
  • نقاط كوپليك در مخاط داخل دهان
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.