اهمیت مانیتورینگ

همه چیز از دنیای تکنولوژی و آنلاین

اهمیت مانیتورینگ

۲۰ بازديد

اهمیت مانیتورینگ و اهداف آن چیست؟ انواع ابزارهای مانیتورینگ کدام اند؟

امروزه در دنیای فناوری اطلاعات بسیاری از پروژه ها به دلایل مختلف با شکست مواجه می شوند. یکی از دلایل مهمی که می توان به آن اشاره کرد عدم استفاده مناسب و بهینه از ابزارهای نظارتی بر روی عناصر پروژه های نرم افزاری مانند اتصالات شبکه، وضعیت سخت افزار سرورها، وضعیت وب سرویس ها از منظر نوع پاسخ دهی به درخواست ها، وضعیت سرویس های مرتبط بر روی سیستم عامل و ... می باشد. استفاده از ابزارهای نظارتی به خصوص در کسب و کارهایی که چرخش مالی زیادی دارند و نیاز به پاسخ دهی بدون وقفه می باشد به شدت نمایان می شود چراکه عدم سرویس دهی مناسب و یا وقفه در ارائه خدمات ممکن است بار مالی سنگین و عدم اعتماد را متحمل سازد.

اهداف مانیتورینگ

در خصوص کسب و کارهایی که نیاز است نرم افزار به صورت دائم در دسترس بوده (High Availability) و سرویس دهی به صورت بی وقفه صورت پذیرد، در صورت بروز مشکل می بایست در کم ترین زمان نوع مشکل شناسائی و نسبت به رفع آن اقدام نمود.

در زیر با یک مثال ساده یکی از اهداف مهم مانیتورینگ را شرح می دهیم:

به عنوان مثال فرض کنید پاسخ دهی یکی از وب سرویس های مورد استفاده در نرم افزار به طور ناگهانی قطع گردد، عواملی بسیاری در بروز این مشکل دخیل هستند مانند مشکلات مربوط ارتباطات شبکه، بروز مشکل در سرویس های سیستم عامل، تغییر در احراز هویت دسترسی به سرویس و .... ؛ در این شرایط در صورت عدم استفاده از ابزارهای نظارتی اولا زمان زیادی تا حصول قطعیت از بروز مشکل صرف خواهد شد و ثانیا برای رفع مشکل نیاز است هر یک از موارد مذکور به صورت مجزا بررسی گردد تا نوع مشکل شناسائی شود که این امر بار مالی و زمانی زیادی تحمیل خواهد نمودو همچنین در موجب عدم اعتماد مشتریان (Reliability) خواهد شد؛ ولی در صورت وجود سیستم نظارتی و تعریف احتمالات از پیش، در کم ترین زمان ممکن نوع مشکل شناسائی و رفع می گردد و حتی در حالت بهینه رفع مشکل نیز به صورت خودکار انجام خواهد پذیرفت.

انواع ابزار های مانیتورینگ

مبحث مانیتورینگ موضوعی با ابعاد بسیار وسیع می باشد چرا که در پروژه های فناوری اطلاعات عناصر بسیاری مانند شبکه، سرور ها، سیستم های عامل، سرویس ها،پردازش و ... دخیل هستند لذا ابزار های فراوانی در این خصوص وجود دارند. در زیر برخی از ابزارهایی که استفاده بیشتری در موضوع مانیتورینگ دارند به اختصار معرفی می گردد :

  • Solarwinds network performance monitoring
  • Datadog network performance monitoring
  • ManageEngine OpManager
  • Nagios Core
  • Zabbix
  • Icinga

 چرا زبیکس ؟

در میان ابزارهای مانیتورینگ نرم افزار زبیکس به دلایل زیر دارای محبوبیت بالایی می باشد:

  1. اوپن سورس بودن و قابلیت توسعه و شخصی سازی
  2. راه اندازی نسبتآ آسان
  3. عدم نیاز به خرید لایسنس
  4. ارائه راهکارهای جامع در خصوص تمامی عناصر در پروژه های فناوری اطلاعات شامل انواع سخت افزار (شامل سرور، تجهیزات شبکه، انواع سنسورها و ...)، ارتباطات شبکه، سیستم های عامل، سرویس ها، بسترهای مجازی سازی، بسترهای مرتبط با رایانش ابری و ...
  5. دسترسی آسان به منابع و مستندات آموزشی و وجود الگوهای آماده بسیار جهت استفاده

از جمله سازمان های بزرگی که از زبیکس استفاده می کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

DELL,T-Mobile,SONY,ABLV BANK,CITADELE BANK,CHINA NET CLOUD....

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.