آرشیو اردیبهشت ماه 1399

همه چیز از دنیای تکنولوژی و آنلاین

بازی wow

۱۳۱ بازديد

وارکرفت یکی از بازی‌های محبوب دنیاست که دارای نسخه‌های متعددی می باشد، در این مقاله نگاهی به سری بازی های وارکرفت خواهیم انداخت که از کجا شروع شده و به کجا رسیده اند. با گیمر همراه باشید.

 

کمپانی بلیزارد  انترتیمنت (Blizzard Entertainment) در سال ۱۹۹۱ با جدایی از شرکت Activision Blizzard ابتدا با نام Silicon & Synapse در California-Irvine با تمرکز بر ساخت بازی های خوب با طراحی عالی و قابلیت سرگرمی بالا تاسیس شد. در سال ۱۹۹۴ کمپانی نام خود را در ابتدا به Chaos Studio گذاشته بود که معلوم شد شرکتی به این نام وجود دارد. برای همین نامش را به Blizzard Entertainment تغییر داد و به سرعت تبدیل به یکی از محبوبترین و مورد احترام ترین سازندگان بازی های کامپیوتری شد. کمپانی بلیزارد این محبوبیت خود را بیشتر مدیون سری بازی های وارکرفت (Warcraft) است و ما می خواهیم در این مقاله نگاهی کلی به بازی های وارکرفت بیندازیم.

 انجام بازی wow
در ابتدا اشاره میکنم که برای انجام دادن این بازی شما نیاز به خرید گیم تایم دارید . گیم تایم ها در بازه های زمانی 30 60 90 180 روزه در اختیار کاربران قرار میگیرند و قابل استفاده هستند.

Warcraft: Orcs & Humans

 

درسال ۱۹۹۴ اولین بازی از سری بازی های وارکرفت با نام Warcraft: Orcs & Humans در سبک استراتژیک چند نفره برای سیستم DOS مایکروسافت منتشر شد. این اولین بازی استراتژیکی جهان نبود، ولی نوآوری ها و داستان زیبای خود باعث موفقیت چشمگیر این بازی شد. آتش گرفتن ساختمان ها و بجا گذاشتن خاکسترشان بر روی نقشه بازی پس از تخریب، چندی از این نو آوری ها بودند. بازی در محیطی قرون وسطایی بود و وجود سربازان نزدیکزن و دورزن، جادوگران و منجنیق ها حاکی از پرمحتوا بودن بازی داشت.

 

انسان ها (Human) در سرزمینی که آزروت (Azeroth) نام داشت زندگی می کردند تا اینکه موجودات سبز رنگی به نام ارک (Orc) از طریق دروازه ای از سرزمین خود یعنی درانر (Draenor) که با جادو باز کرده بودند، وارد آزروت می شوند تا آن را تصرف کنند. داستان بازی در سرزمین های استورم ویند (Stormwind) می گذرد و وقایع آن به جنگ اول در دنیای وارکرفت مشهور است. فقط نژادهای انسان که سعی در دفاع از سرزمینشان را دارند و ارک های مهاجم که برای تصرف آن آمدند بود در بازی حضور داشتند. از شخصیت های معروف حاضر در بازی می توان به مدیو جادوگر (Medivh)، ال لین (Llane) پادشاه استورم ویند، لوتار (Lothar) و گارونا (Garona) نیم ارک و انسان اشاره کرد.

نسخه Mac این بازی نیز در سال ۱۹۹۶ منتشر شد.

 

Warcraft II: Tides of Darkness

 

بعد ار موفقیت بازی اول در سال ۱۹۹۵ بازی دوم از این سری با نام وارکرفت ۲: جریان تاریکی (Warcraft II: Tides of Darkness) را برای سیستم عامل ۹۵ منتشر شد که ادامه داستان نسخه قبلی بود. این بار داستان بازی در سرزمینهای بیشتری از آزروت از جمله لردران (Lordoran) و کازمودان (Khaz Modan) اتفاق می افتاد و نژادهای دورف ها (Dwarf)، الف های عالی (High Elf)، ترول ها (Troll) و گوبلین ها (Goblin) نیز به بازی اضافه شد بودند که باعث ایجاد اتحادهای هورد (Horde) و متحدین (Alliance) شدند.

 

داستان بازی در مورد ادامه تهاجم ارک هاست. ارک ها استورم ویند را تصرف کرده اند و به فکر گسترش آن هستند. به طرف شمال  آزروت  لشکر کشی می کنند و تا دروازه های لردران پیشروی می کنند. برای اولین بار از نام سارگراس (Sargras) استفاده شده و به شیاطین در این بازی اشاره می شود. از شخصیت های معروف در این بازی می توان از آلریا (Alleria) و تورالین (Turalyon) نام برد. از دستاورد های این بازی نیز می توان به اضافه شدن جنگ در هوا و دریا اشاره کرد.

 

Warcraft II: Beyond the Dark Portal

 

در سال ۱۹۹۶ ادامه داستان بازی قبل با نام وارکرفت ۲: آنسوی دروازه تاریک (Warcraft II: Beyond the Dark Portal) منتشر شد. ارک ها از درون توسط گولدان (Gul’dan) مورد خیانت قرار گرفته بودند و قبایل ارک یکپارچگی ویرانگرشان از هم گسیخته شده بود و این فرستی بود تا انسان ها، درف ها و الف های عالی یکجا جمع شوند و با ارتشی واحد به جنگ ارک ها برونن. در نتیجه آنها را به درون دروازه ای که از آن آمده بودند برگردانند. این جنگ های داستانی با نام جنگ دوم شهرت دارد.

 

با گسترش شبکه جهانی اینترنت، کمپانی بلیزارد به فکر تشکیل شبکه ای شد تا بازیکنان بازی وارکرفت بتوانند از هر نقطه جهان به هم وصل شوند و با همدیگر این بازی را تجربه کنند. در نهایت در سال ۱۹۹۹ سرویس Warcraft II: Battle.net از طرف بلیزارد برای این بازی معرفی شد.

 

Warcraft III: Reign of Chaos

 

پس از چندین سال انتظار در سال ۲۰۰۲ بلیزارد شاهکاری را از این سری منتشر کرد که وارکرفت ۳: پادشاهی آشوب (Warcraft III: Reign of Chaos) نام داشت. این بازی که برای پلتفرم Windows منتشر شده بود، توانست چندین جایزه از جمله عنوان بهترین بازی سال را کسب کند. بازی با فروش بیش از ۴.۵ میلیون نسخه که فقط ۱ میلیون آن در ماه اول انتشار شده بود، تبدیل به یکی از پرفروش ترین و محبوب ترین بازی های کل تارخ بازی های رایانه ای شود.

 

گرافیک ساده ۳ بعدی شاد و جالب، صداگذاری عالی، سادگی و سهولت در بازی و کنترل سربازان، تنوع زیاد سربازان، وجود قهرمانان مختلف با خاصیت های متفاوت، بالانس بین گروه های بازی، اضافه شدن ارتقا سطح برای قهرمانان و دیالوگ های زیبایی که تقریبا همه شخصیت ها و سربازان داشتند به هرچه جذاب تر شدن این نسخه می افزودند.

 

در این قسمت از سری بازی های وارکرفت نژادهای فراوانی از جمله تاورن ها (Tauren)، نایت الف ها (Night Elf)، آنددها (Undead) و دیگر موجودات ازروت را دیدیم که به بازی اضافه شدند. همچنین سرزمینهای شمالگان (Northrend) و کالیمدور (Kalimdor) به بازی اضافه شدند.

 

Warcraft III: The Frozen Throne

 

داستان بازی چند سال پس از پایان جنگ سوم بین انسان ها و ارک ها می گذرد و با ملاقات شبانه ترال (Thrall) جوان با جادوگری سحرآمیز شروع می شود که خبر از آمدن خطری بزرگ می دهد (قسمت آموزشی بازی). در ادامه بازی با آرتاس (Arthas) شاهزاده جوان لردران همراه می شویم که سعی می کنند داروی طاعونی که مردمانش قریبانگیرش شدند را پیدا کند. در این راه مجبور به گرفتن تصمیماتی سخت و نافرمانی از دستورات پدرش شده و به شمالگان سفر می کند؛ بی خبر از تله ای که منتظر اوست!

 

پس از مصموم شدن روح آرتاس، ادامه داستان را دوباره با او، ولی این بار برای نابود کردن جهان آزروت همراه می شویم و پس از ویران کردن سیلورمون (Silvermoon) شهر افسانه ای الف های عالی، در نهایت آرچیمند (Archimonde) – شیطان نقرهای را به جهان آزروت احضار می کنیم. در قسمت بعدی بازی با ارک ها همراهیم که به کالیمدور سرزمین های باستان رفتند تا زندگی دوباره برای خودشان شروع کنند که در آنجا متحدین جدیدی برای هورد (Horde) پیدا می کنند.

 

در بخش پایانی بازی با تیراندا (Tyrande) کاهنه نایت الف همراه خواهیم شد تا با بیدار کردن دروید های (Druid) در حال خواب و متحد کردن دوشمنان قدیمی یعنی انسان ها و ارک ها جلوی نابودی جهان توسط لژیون سوزان (Burning Legion) را بگیریم.

 

در این نسخه از بازی بجز شخصیت هایی که در بالا نام بردیم از شخصیت های بسیاری دیگری نیز استفاده شده که از مهمترین آن ها می توان به: گرام هل ایسکریم (Grom Hellscream)، کرن بلادهوف (Cairne Bloodhoof)، وول جین (Vol’jin)، جینا (Jaina)، اودر (Uther)، کئل توزارد (Kel’Thuzad)، سیلواناس (Sylvanas)، مورادین (Muradin)، مولفوریون (Malfurion)، ایلیدان (Illidan)، منوراث (Mannoroth)، تایتاندریوث (Tichondrius) و مالگانس (Mal’Ganis) اشاره کرد.

 

بخش چند نفره بازی با وجود ۴ گروه و تنوع بسیار در نوع ساختمان ها و سربازان و تفاوت های زیاد در بینشان باعث شد تا این بازی به یکی از مسابقات ورزشی الکترونیک (ESport) تبدیل شود و از نظر فکری با بازی همچون شطرنج مقایسه شود.

 

یک سال بعد نسخه گسترش یافته بازی با نام وارکرفت ۳: تاج و تخت یخ زده (Warcraft III: The Frozen Throne) انتشار یافت. چند بخش داستانی جدید، سربازان و موجودات بیشتر به قسمت چند نفره بازی اضافه شده بودند. همچنین قسمت طراحی نقشه که به بازیکنان اجازه می داد تا با سلقه خود مرحله بازیشان را طراحی کنند نیز معرفی شد که بعدها باعث بوجود آمدن نسخه هایی مستقل مانند: Dota، TD، Xhero و… شد.

 

در بخش داستانی بازی داستان روبرو شدن دو شخصیت محبوب این بازی ها یعنی ایلیدان و آرتاس به روایت کشیده می شود. نخست با مایو (Maiev) زندانبان همراه هستیم که به دنبال ایلیدان فراری است سپس با شاهزاده الف ها عالی کا ال تاس (Kael’thas) همراه می شویم و می بینیم که چگونه اتحاد میان الف های عالی با انسان ها بهم می خورد و اینکه ایلیدان چگونه فرمانروای اوت لند (Outland) می شود. در آخر نیز سعی می کنیم آرتاس زخمی را به لیچ کینگ (Lich King) تبدیل کنیم.

 

از شخصیت های دیگر این قسمت از بازی می توان به آنوب آرک (Anub’arak)، بانو وش (Lady Vashj)، بالانار (Balanar)، سیلواناس (Sylvanas)، آکاما (Akama)، آنوب آرک (Anub’arak)، کیلجیدن (kil’jaeden) و لورد گاریوس (Lord Garithos) می توان اشاره کرد.

 

یک داستان کوتاه دیگر هم در بازی هست که با رکسار (Rexxar) می باشد و به ترال کمک می کنیم تا شهر ارگریمار (Orgrimmar) را بسازیم. از یاد نرود که هنوز هم اورک ها و انسان ها در جنگ با یکدیگر هستند. و در پایان با مرگ آدمیرال (Admiral)، پدر جینا، این قسمت داستانی به اتمام می رسد.

 

World of Warcraft

 

سال ۲۰۰۴ در ادامه داستان وارکرفت بازی چهارم از این سری با نام دنیای وارکرفت (World of Warcraft) برای پلتفرم پی سی از طرف بیلیزارد منتشر شد. ولی این بار نه در قالب یک بازی استراتژیکی بلکه بصورت سوم شخص، جهان باز، نقش آفرینی چندنفره آنلاین بسیار گسترده (MMORPG) که برای بازی کردن آن احتیاج به اینترنت و یک سرور داشتید تا تمام بازیکنان از سرتاسر جهان یکجا جمع شوند و با همدیگر بازی کنند.

 

این بار دیگر خبری از ساختن ساختمان ها و کمپ ها نبود. نیازی به تشکیل ارتش برای ویران کردن پایگاه دشمن نیست. چرا که شما در نقش یکی از این سربازها بازی که آمده دفاع یا حمله است حاضر می شدید. حال بازیکنان می توانستند آزادانه شخصیت خود را در قالب یکی از نژادها و کلس های حاضر درست کند و در دنیای وارکرفت به هر کجا که می خواستند بروند. بازی با انجام ماموریت های ساده ای که از شخصیت های که از پیش تعریف شده می گیرید، شروع می شود و با به پایان رساندن ماموریت آن ارتقای سطح (Level Up) در اختیار شما قرار داده می شود. در این نسخه همه قهرمانان می توانستند تا سطح ۶۰ ارتقا یافته و پس از آن قهرمانان به دنبال ارتقا زره پوش و اسلحه با ماموریت های دست جمعی بزرگتری وارد چالش شوند. بجز انتخاب زره و اسلحه هر قهرمان، قسمتی به نام استعداد (Talent) وجود داشت داشت که می توانست با انتخاب خاصیت های مختلف، قهرمان خود را با دیگر قهرمانان متفاوت کند.

 

بر اساس داستان بازی، جهان آزروت به دو گروه اصلی تقسیم می شود: گروه متحدین با پرچم آبی و شیر طلایی که متشکل از انسان های استورم ویند، دورف ها، نوم های (Gnome) ایرون فورج (Ironforge) و نایت الف هاست که از تلدراسیل (Teldrassil) هستند. در مقابل گروه اول، گروه دوم هورد با پرچم سرخ و سیاه که از ارک های اورگریمار، تاون های تاندربلاف (Thunder Bluff)، ترول های قبیله نیزه تاریک (Darkspear) و آندد های شهر زیرزمینی (Undercity) از لردران تشکیل یافته است. بازیکنان شخصیت دلخواه خود را از یک گروه و نژاد انتخاب کرده و برای افتخار گروهشان هم با یکدیگر در میادین جنگ درگیر می شوند (PVP). همچنین می توان با تشکیل گروه های ۴۰ نفره به جنگ رفت که جهان وارکرفت را دربر دارد (PVE).

 

در بازی کلس های متفاوتی وجود داردT حتی زرهی که می پوشند: پارچه ای (Cloth)، چرمی (Leather)، چرمی و فولادی (Mail) و زره های فولادی (Plate) از گزینه های انتخاب هستند.

کلاس هایی که در وارکرفت بازیکنان می توانستند انتخاب کنند: جنگجو (Warrior)، قاتل (Rogue)، شکارچی (Hunter)، جادوگر (Mage)، جادوگر سیاه (Warlock)، کاهن (priest)، دروید (Druid) بود که شامان (Shaman) در انحصار هورد و پالادین (Paladin) فقط برای گروه متحدین بود.

 

قسمت PVP بازی از دو قسمت میادین جنگ (Battleground) و آرنا (Arena) تشکیل شده بود. قسمت میادین جنگ، بازسازی جنگ های بزرگ بین دو گروه بودند. و در حالت آرنا هم بازیکنان در سه حالت ۲Vs.2، ۳Vs.3 و یا ۵Vs.5 در برابر هم قرار می گرفتند و تلاش خود را برای کشتن تیم مقابل بکار می گرفتند.

 

قسمت PVE بازی هم از دو قسمت تشکیل شده بود: دانجن (Dungeon) و رید (Raid). در حالت دانجن بازیکنان در گروه های ۵ نفره متشکل ار یک تانک (Tank)، یک هیلر (Healer) و سه اتکر (DPS) وارد مرحله ای می شوند و سعی در شکست غول ها و رئیس های آنجا داشتند. قسمت رید در واقع هسته اصلی بازی جهان وارکرفت است. درجه سختیی بسیار زیاد بوده و در این نسخه بازیکنان بصورت تیم های ۴۰ نفره برای تمام کردن آن تلاش می کنند. این قسمت بازی با داستان وارکرفت جلو می رود، به این صورت که وقتی بازیکنان موفق به شکست دادن آخرین رید بازی می شوند کمپانی بلیزارد چند ماه بعد پچ یا نسخه جدید را با رید و دانجن های جدید را به بازی اضافه می کند.

 

پچ های معرفی شده برای World of Warcraft:

  • Assault on Blackwing Lair
  • Rise of the Blood God
  • The Gates of Ahn’Qiraj
  • Shadow of the Necropolis

 

بازی بجز این دو بخش اصلی، چندین بخش دیگر نیز دارد که باعث می شد تا بازیکنان ساعت های زیادی را در طی روز مشغول بازی شوند. رویدادهای سالیانه ای مانند کریسمس، روز عشاق، روز مرده ها و چندین رویداد دیگر وجود دارند که دارای ماموریت ها، جوایز و القابی هستند که بازیکنان را درگیر می کند. بدست آوردن مرکب های (Mount) منحصر به فرد، حیوانات دست آموز کوچک (Pet) و اسباب بازی های جالب (Toy) از دیگر کارهای قابل انجام بازی بود. هر شخصیت از بازیکنان می تواند در کنار دو شغل ماهی گیری (Fishing) و آشپزی (Cooking) دو شغل از میان شغل های جمع کردن گل (Herbalism)، کندن فلزات (Mining)، جداکردن پوست حیوانات (Skinning)، خیاطی (Tailoring)، دوختن لباس با پوست حیوانات (Leatherworking)، فلزکاری (Blacksmithing)، مهندسی (Engineering)، درست کردن معجون های جادویی (Alchemist) و زدن طلسم به لباس ها و اسلحه ها (Enchanting) ها از امتیاز جداگانه برخوردار شود. از دیگر مشغولیت ها در بازی جمع کردن محبوبیت قبایل و گروه های بیطرف در بازی بود که از اعمال خاص بازی محسوب می شوند.

 

بازی World of Warcraft با موفقیت های روزافزون خود توانست به ۸ میلیون بازیکن فعال برسد! البته ایرادهایی هم داشت که در نسخه های بعدی رفع شدند. از جمله ایرادها این بود که هر چیزی را که بدست می آوردید باید در کیف هایتان نگه می داشتید مانند مرکب و حیوانات دست آموزتان. این عمل برای بازیکن یک محدودیت بود که خوشبختانه رفع شد.



آخرین نسخه بازی:

آخرین نسخه بازی با نام world of warcraft shadowlands عرضه شده است و کاربران میتوانند از ان استفاده کنند.

خرید World of Warcraft Complete Collection

 

 

مجازی‌سازی میز کار

۱۴۲ بازديد

مجازی‌ سازی دسکتاپ ؛ امروزه سازمان‌ها به طور گسترده چالش‌های بزرگی را درزمینهٔ پیشرفت اقتصادی خود تجربه می‌کنند.
دراین‌بین «فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات» یکی از نقش‌های اصلی را برای متعادل‌سازی و همچنین سرعت در پیشرفت عملکرد سازمان بازی می‌کند.
از طرفی بالا بودن نرخ رشد فن‌آوری در جهان باعث سردرگمی و آشفتگی کارشناسان فن‌آوری اطلاعات در انتخاب صحیح یک محصول برای بالا بردن راندمان کاری افراد سازمان شده و سؤالاتی را در ذهن ایجاد می‌کند.

 به‌عنوان‌مثال:

  • کدام راهکار را انتخاب کنیم؟
  • کدام محصول را برای راهکار موردنظر مناسب است؟
  • هزینه‌های جانبی این راهکار و محصول چه هستند؟
  • آیا ممکن است در آینده به‌واسطه انتخاب امروزمان دچار محدودیتی شویم؟
  • خدمات پس از فروش کدام محصول مناسب‌تر است؟
  • مدت و کیفیت ارائه‌ی تضمین کدام محصول بیشتر است؟

و ده‌ها سؤال دیگر…

ازاین‌رو بر آن شدیم تا برای یک از جدیدترین وبرترین فن‌آوری‌های شناخته‌شده در جهان به نام مجازی‌ سازی میز کار و شرکت‌های معتبر تولیدکننده محصولات مرتبط، به بحث و بررسی پیرامون یک سؤال کلیدی تصمیم‌گیری در مورد انتخاب راه‌حل را به شما واگذار کنیم:

چرا و از چه راه‌کاری‌ برای مجازی‌سازی میز کار و از چه محصولی به عنوان‌پایانه کاربر (Client Terminal) استفاده کنیم؟

در نظر داشته باشید برای ورود به این مقایسه باید دو مفهوم را از یکدیگر متمایز کنید.
تعریف مجازی‌ سازی سرور و مجازی‌سازی میز کار که یک‌بار دیگر مفاهیم را مرور می‌کنیم.

 

مجازی سازی سرور،ربطی به مجازی سازی میز کار ندارد.

 

مجازی‌سازی سرور یعنی مستقل کردن سرویس‌دهنده‌های نرم‌افزاری و سیستم‌عامل‌ها از سخت‌افزار یک سرور، به‌عبارت‌دیگر راه‌اندازی یک سرویس و یا سیستم‌عامل بر روی یک بستر واسطه (هایپروایزر).

مجازی‌سازی میز کار (VDI) یعنی مجازی‌سازی سیستم‌عامل‌های شخصی کاربران، که شدیداً گره‌خورده به رفتار کاربران است.
همه‌ی آن چیزی است که آن‌ها در طول روز با آن سروکار دارند و با توجه به تعاریف کاربردی و فنی مجازی‌سازی در دو سطح Server و Desktop  فضای مجازی‌سازی به دلیل لمس مستقیم کاربران بسیار خطرناک‌تر از حوزه مجازی‌سازی سرور می‌باشد.
چراکه معمولاً نیروی انسانی در یک سازمان می‌تواند به‌یک‌باره تمام زحمات شمارا به‌عنوان مدیران شبکه زیر سؤال ببرد .

مجازی‌سازی دسکتاپ چیست؟

به بیان ساده، مجازی‌سازی دسکتاپ عبارت است از ارائه دسکتاپ و نرم‌افزارهای موردنیاز هر کاربر بر روی نمایشگر از طریق شبکه و سرورهای مجموعه.
به‌بیان‌دیگر در مجموعه‌هایی که از تکنولوژی مجازی‌سازی دسکتاپ بهره می‌برند، تمامی نیاز نرم‌افزاری‌ و سخت‌افزاری کاربران از طریق سرورها تأمین می‌شود.

در اینجا به توضیح چند مفهوم کلیدی که در ادامه با آن‌ها روبرو می‌شویم می‌پردازیم:

۱- سرور (Server):

منظور از سرور، سرویس‌دهنده است.


سرور – تکنولوژی مجازی‌سازی میز کار

یعنی رایانه‌ای که سرویس‌های مشخصی را به کاربران ارائه می‌دهد.
سرور می‌تواند یک و یا بیشتر از یک دستگاه رایانه باشد که این رایانه می‌تواند از انواع لپ‌تاپ، کامپیوتر رومیزی، مینی کامپیوتر و یا کامپیوترهای قدرتمند (که عموماً به آن‌ها سرور گفته می‌شود) باشد.

ازآنجایی‌که قرار است سرورها، میزبان دسکتاپ ها و نرم‌افزارهای کاربران باشد، پس منابع سخت‌افزاری آن بایستی متناسب با این نیاز باشد.
لذا با توجه به تعداد کاربران، نوع کاربری آن‌ها و سیاست‌های مجموعه، منابع سخت‌افزاری سرور را مشخص می‌کنیم.
اما نگران نباشید، با ما همراه باشید تا نحوه محاسبه این منابع را باهم بررسی کنیم.
در انتها حتماً از صرفه‌جویی قابل‌توجه راهکار مجازی‌سازی در میزان سخت‌افزار متعجب خواهید شد.

۲- میزبان (Host):

سروری که دسکتاپ مجازی جهت ارائه به کاربران در آن قرارگرفته است را میزبان میگوییم.

۳- استاندارد (protocol):

منظور از استاندارد یا همان پروتکل، مجموعه قوانینی است که تحت پوشش آن، ارتباط کاربر با سرور برقرار می‌شود و بسته‌های اطلاعاتی بین آن‌ها جاری می‌شود.

۴- پایانه کاربر (Client Terminal):

دستگاهی است که نمایشگر، موس و کی‌برد و لوازم جانبی موردنیاز کاربر به آن متصل می‌شود.
پایانه کاربر وظیفه ارتباط این اجزا با سرور را بر عهده دارد.

۵- منابع سخت‌افزاری (Hardware Resource):

این منابع شامل پردازنده (CPU)، حافظه اصلی (RAM)، فضای ذخیره‌سازی (Storage)، پردازنده گرافیکی (GPU) و… می‌باشد.

۶- زیروکلاینت (Zero Client):

زیروکلاینت یا اکسس ترمینال همان‌طور که از نامش پیداست، یک سخت‌افزار کوچک است که صرفاً امکان اتصال کاربر و لوازم جانبی موردنیاز وی را به میزبان فراهم می‌کند.
وظیفه زیروکلاینت ارائه میز کار به کاربر و انتقال لوازم جانبی متصل شده به میز کار کاربر را بر عهده دارد.

۷- سشن (Session):

تصویری که هر کاربر بر روی نمایشگر خود می‌بیند، سشن نام دارد.
درواقع این تصویری که کاربر مشاهده می‌کند، یک نشست نرم‌افزاری در سرور می‌باشد و کاربر فقط تصویر آن را می‌بیند.

 

انواع راهکارهای مجازی‌سازی میز کار:


راهکار pc sharing

 ۱- راهکار PC-Sharing:

به بیان ساده، در این راهکار، یک کامپیوتر را در اختیار کاربران قرار می‌دهیم.
در این روش بر روی یک سیستم‌عامل ویندوزی، محدودیت ریموت دسکتاپ برداشته می‌شود.
پس‌ازآن کاربرانی با دسترسی ریموت ایجاد می‌شوند، سپس هر کاربر از طریق پایانه خود به آن سیستم‌عامل ریموت میزند و میز کار خود را دریافت می‌کند.

کمپانی‌های متعدی برای این راهکار، محصول ارائه داده‌اند که محصولات هرکدام، از پروتکل خاصی استفاده می‌کنند.
در جدول زیر به بهترین محصولات آن‌ها و پروتکل‌های ارتباطی آن‌ها اشاره می‌شود و در ادامه، محصولات هریک جداگانه بررسی خواهد.

 

۲- راهکار VDI:

به بیان ساده، در این راهکار میز کار موردنیاز هر کاربر را در اختیار او قرار می‌دهیم.
با این تفاوت که در این روش یک سامانه مدیریتی واسطی (VDI) وجود دارد.
در این روش ما می‌توانیم برای آن سامانه قانون تعریف می‌کنیم.
آن سامانه با توجه به سیاست‌ها و قوانینی که برای آن تعریف کرده‌ایم میز کار کاربران را روی منابع سخت‌افزاری که در اختیارش قرار داده‌ایم ایجاد می‌کند.
بعد از تعریف این قوانین میز کار بین کاربران توزیع می‌شود.